INBOUND RECRUITING

Fungerar ditt företags digitala strategi för att attrahera, engagera och anställa  topptalanger? 


Att attrahera talanger är en prioriterad digital strategi...

Att rekrytera rätt medarbetare blir en allt större utmaning för företag när det gäller den framtida utvecklingen. Oavsett om du är en "start-up" eller ett stort företag behöver du har rätt medarbetare för att växa. 

Men att hitta rätt talanger är tufft och i vissa yrkeskategorier slåss företagen om talangerna t o m. Företagsledare säger att rekrytering är deras viktigaste fråga för att skapa tillväxt. 

De bästa medarbetarna där ute letar inte självklart efter ett nytt jobb, och om de gör det, finns det stor risk att just ditt företag inte är ett av de som de tänker på först för att göra karriär i. 

Det gör att en rekryterings och talent managent-strategi inte längre ligger i HR-funktionens ansvar, utan är en del av hela digitala varumärkes-strategin.

...För att rekryteringsarbetet har förändrats...

Sättet folk kollar runt, hittar jobb och söker jobb är på väg att helt förändras. Mycket tack vare Linkedin men inte bara. Företag brukade ha kotrollen på sitt rekryteringsarbete. Men nu börjar fler än 75 % (enl. CareerBuilder2015). av jobbsökare sitt jobbletande genom att Googla. 

Det är lättare och snabbare att få fram information om intressanta företag och hur det verkar vara att arbeta där, vilka jobb som är lediga. Och att få fram annat vktigt som karriärprogram, förmåner. Man kan t o m hitta kontakter t ex via Linkedin som arbetar där eller har arbetat där. Och vad de berättar litar man myckegt på. 

Resultatet av det innebär att företagets övergripande digitala varumärkesarbete måste gå hand i hand med arbetet med det digitala arbetsgivarevarumärket. 

Det innebär att du som arbetar med rekrytering måste tänka mer som marknadsförare och säljare för att skapa engagerande, intressant innehåll för att skapa bästa möjliga attraktion hos potentiella kandidater.

Inbound Recruting möter Inbound Marketing

Så här fungerar det

Låter begreppet Inbound familjärt? Hubspot som vi är partner till, myntade begreppet Inbound Marketing för över 10 år sedan för att beskriva ett nytt sätt att jobba med digital marknadsföring. De insåg att det tidigare var annonsörer som var i kontroll, så började det radikalt förändras för att konsumenterna inte längre gillar traditionell "störande" typer av marknadsföring utan ville hellre gå online och själva Google fram information när de hade ett konkret intresse eller behov av något. Så hela sättet att marknadsföra produkter och tjänster och t o m hur och var man annonserade ut lediga jobb har helt förändrats nu 10 år senare.

HubSpot skapade en metodik och en mjukvaruplattform som hjälper företag att attrahera, engagera och vårda kunder - Inbound Marketing-metodiken. Det som nu hänt är att det blivit på exakt samma sätt när det gäller rekrytering - traditionella sätt som att annonsera i tidningar har nästan helt upphört, t o m har tidigare digitala jobbsökar-siten försvunnit för att Linkedin tagit över en så stor del av rekryteringsarbetet. Vilket gör att Inbound Recruting och Inbound Marketing måste gå hand i hand i ditt företags digitala varumärkesarbete.

Idag använder redan tusentals företag runt om i världen inbound marketing för att hitta lead och kunder för att växa och nu när rekryteringsarbetet och jakten på de bästa talangerna också förändrats så är egentligen Inbound Recruting en "blåkopia" på Inbound Marketing-strategin såväl som det taktiska arbetet.

Inbound Recruiting Metodiken


Vad menas med Inbound Recruting

Ledare för företag som går från "good to great" pratar aldrig om var utan om vem. De börjar med att få in rätt personer från börjar, och att få dem på rätt plats. Först rätt personer med rätt inställning, attityd och vilja att vara en viktig del i företagets framgång och att vilja utvecklas, bidra och få både ansvar och befogenheter. 

Och företagsledarna fortsätter följa den här disciplinen - först ta in rättpersoner - sen riktningen - oavsett omständigheterna.

Ett bra team med ett mediokert uppdrag gör mer än ett mediokert team med en grym ide. Att fokusera på att attrahera rätt typ av personer kräver ett hårt arbete och tydliga insatser.

Hur attrahera topptalanger
För att attrahera talanger behöver ditt företags digitala närvara visa VILKA ni är oh VARFÖR ni gör vad ni gör. Varje gång en potentiell talang möter ditt företags varumärke, vill du självklart att de ska komma ihåg vad ditt företag gör, varför det är viktigt och vad det är som gör det unikt. Detta behöver ditt företag införa i varje möjlig interaktion och i all kommunikation. 

Tro det eller ej, dina dröm-talanger är inte bara motiverade av pengar. De vill arbeta i en affärsmiljö som utmanar dem, har ett högre syfte och som har grymma medarbetare. Med en Inbound Recruting Strategi kan du hjälpa kandidater förstå om de kan vara den rätta för ditt företag likväl som att ditt företag kan fylla deras behov och passion! 


Med en inbound recruiting strategi kommer ditt företag att hjälpa kandidater att förstå om de är en "good fit" och kommer att passa in i ditt företag likväl som hur ditt företags verksamhet kan bidra till att uppfylla kandidatens passion och karriärmöjligheter 

Hur kommer ditt företag igång, börja med att ladda ner vår här nedanför.

Marketinghouse + Urvalet Executive är din partner

Inbound Recruting och Inbound Marketing-strategi. Marketinghouse och Urvalet har genom våra båda företags långa erfarenhet av digitala strategier, rekrytering, Linkedin, talent management och employer branding satt ihop ett gemensamt affärsområde vi kallar Inbound Recruting. 

Vad kan vi tillsammans erbjuda:

  • Föreläsningar och workshops
  • Hjälp med att ta fram en gemensam strategi
  • Anlita oss som inhyrda inbound recruting-konsulter

Läs mer om vår samarbetspartner Urvalet som är ett talent managementföretag

7 steg för att skapa en bra Inbound Recruting-kampanj