Inbound marketing med HubSpot

- Ett digital marknadsförings-,sälj och rekryteringsplattform som generar leads och/eller attraherar rätt medarbetare.

Är det intressant? Ja, för många marknadsförare verkar det inte vara viktigt men frågar man säljare, säljchefer och HR-chefer (när det gäller rätt jobbsökande) så är det högintressant. Vi kallar detta för SMARKETING, eftersom marknad, sälj och HR idag måste arbeta tätt ihop för att tillsammans skapa leadsgenererande marknadsföringsaktiviteter som bygger både företagets varumärke och arbetsgivarevarumärke.

Jobbar du med digital marknadsföring eller rekrytering?

optimizingYes, då har du kommit rätt. Det är många delar som ska funka för att en digital marknadsföringsstrategi och/eller rekryteringsstrategi ska fungera, mätas och framför allt leverera rätt typer av leads eller talanger?

Många som jobbar med marknadsföring och försäljning på digitala och sociala medier får idag allt mer att göra med flera olika verktyg att hålla reda på. Dessutom har ofta marknad, sälj och HR separata verktyg med bristande kommunikation mellan teamen. Då är det svårt att få en överblick över allt.

Vi vet efter att ha jobbat med företag i din situation att många, särskilt inom marknad och HR, får allt färre resurser och ska hinna göra allt själva.

Dessutom måste den moderna digitala marknadsföraren i högre grad bidra till att skapa varma leads för säljare att följa upp, och då är det inte ultimat att sitta i diverse olika verktyg som tar tar tid, kostar pengar och att inte prata med varandra teamen emellan.


Arbetar marknad, sälj och HR hos er i olika digitala verktyg?

seoJa, det är ganska vanligt tyvärr. Kanske är det så att de inte samordnas och att de aktiviteter och den närvaro ni har inte ger de önskade effekterna. Vill du och ditt företag öka trafiken in till er webbplats och väl där ta hand om era besökare så att de konverteras till leads och sedan från leads till kunder? Eller talanger till talangleads och fler kvalificerade jobbsökare?

Ja då måste du hitta ett effektivare verktyg där allt är samlat. Det är här HubSpot kommer in... med hjälp av oss. Vi är en Certifierad Hubspot Solution Partner och har varit det sedan 2012. Faktiskt en av de första i hela Skandinavien och utsedda som:

Marketinghouse hubspot platinum solution partner

Vi arbetar dagligen passionerat med att implementera och genomföra framgångsrika inbound marketing - och inbound recruitingstrategier och taktiker för våra kunder och implementerar Hubspot som det gemensamma verktyget.

flywheel-animated (1)

Hubspot för HR eller rekryteringsföretag

Marketing Automation vid rekrytering

Inom HR eller i rekryteringsbranschen används allt mer digitala verktyg för själva rekryteringsprocessen (lägga upp annons, hantera sökande etc). Men likväl som inom digitala marknadsföringsområdet har det hänt mycket även inom digitala rekryteringsplattformarna. Som företag måste man förändra arbetet med att hitta nya medarbetare. Varför då? Jo dina drömtalanger är så pass digitala idag så genom att arbeta med en inbound recruitingstrategi, skapar det förutsättningar på ett helt nytt sätt hur ditt företag kan engagera sig med potentiella kandidater/jobbsökare långt innan de ens kommit in i själva jobbprocessen för ett aktuellt jobb. Detta ger resultat, i form av att hitta rätt talanger och det bästa mer tids- och kostnadseffektivt.

Inbound recruiting konsult

Idag använder jobbsökare en kombination av online- och offline-källor för att hitta nästa drömjobb. Det innebär att fler och fler tekniska plattformar integrerar jobbsökningsfunktioner i sina verktyg och nu när LinkedIn är ledande när det gäller rekrytering av många jobb är den än viktigare att ha ett verktyg som kan hantera alla delar i en rekryterings- och talangstrategi och process. .

Att engagera sig med dessa kandidater, behöver HR och rekryteringsföretag använda olika verktyg, från sociala medieverktyg, jobbannonseringsverktyg, olika Linkedin-lösningar, epostverktyg etc för att kontakta enskilda kandidater etc, till kraftfulla webbanalysverktyg som Google Analytics för att se hur trafik in till webben, till karriärsidor för att förstå hur jobbsökande kandidater engagerar sig med företagets innehåll på webben.

Oftast är det då också en kombination av verktyg man arbetar med t. ex: Applicant Tracking System (ATS), nån form av CRM-vertyg, kandidatbank och rekryteringsverktyg och/eller kandidatbank (RMS),  för att övervaka, spåra och hantera hela rekryteringsprocessen. 

Det är här Hubspot kommer in

Code of cultureHur som helst, att hantera alla dessa olika verktyg effektivt är en utmaning, tidskrävande och de pratar inte alltid med varandra. Detta börjar bli en stor utmaning för många inom HR och rekrytering, och det har visat sig finnas ett gap mellan där man "attraherar" och "konverterar" nya jobbsökande till aktuella jobb och nya kunder. 

Det kan t o m vara så att ditt företag på sälj och marknad redan använder Hubspot och då är det ännu lättare och kostnadseffektivare att samarbeta.

  •  
© Alla rättigheter förbehållna.