Inbound Recruiting

En digital strategi för hur ditt företag kan attrahera, engagera 
och anställa topptalanger idag

Att attrahera talanger är en prioriterad digital strategi...

Att rekrytera rätt medarbetare blir en allt större utmaning för företag när det gäller den framtida utvecklingen. Oavsett om du är en "start-up" eller ett stort företag behöver du ha rätt medarbetare för att växa. 

Men att hitta rätt talanger är tufft och i vissa yrkeskategorier slåss företagen om talangerna. Företagsledare säger att rekrytering är deras viktigaste fråga för att skapa tillväxt. 

De bästa medarbetarna där ute letar inte självklart efter ett nytt jobb, och om de gör det, är det inte säkert att ditt företag är det första namnet de tänker på. 

Det gör att en rekryterings- och talent management-strategi inte längre bara ligger i HR-funktionens ansvar, utan är en del av hela din digitala varumärkesstrategi.

Ladda ner vår Guide gratis
Vi har tagit fram en guide som heter 8 steg för att skapa en inbound recruiting-strategi. Här kan du beställa den.

...För att rekryteringsarbetet har förändrats...

Sättet folk letar jobb, söker efter nästa karriärutmaning och t o m söker jobb är på väg att helt förändras. Mycket är tack vare Linkedin. Företag brukade ha kontroll på sitt rekryteringsarbete, men nu börjar fler än 75 % (enl. CareerBuilder2015) av jobbsökarna sitt jobbletande genom Google. 

Det är lättare och snabbare att få fram information om intressanta företag, hur det verkar vara att arbeta där och vilka jobb som är lediga. Även att få fram annat viktigt som karriärprogram och förmåner. Man kan t o m hitta kontakter via Linkedin som arbetar där eller har arbetat där, och vad de berättar litar man mycket på. 

Resultatet av det innebär att företagets övergripande digitala varumärkesarbete måste gå hand i hand med arbetet med det digitala arbetsgivarevarumärket. 

Det innebär att du som arbetar med rekrytering måste tänka mer som marknadsförare och säljare för att skapa engagerande och intressant innehåll för att skapa bästa möjliga attraktion hos potentiella kandidater.

Inbound Recruting möter Inbound Marketing

Definitionen på Inbound Recruiting

Låter definitionen Inbound familjärt? Hubspot som vi är partner till, bidrog till att etablera begreppet Inbound Marketing för över 12 år sedan för att beskriva ett nytt sätt att jobba med digital marknadsföring. De insåg att det tidigare var annonsörer som hade kontrollen, men så började det radikalt förändras för att konsumenterna inte längre gillar traditionella "störande" typer av marknadsföring utan ville hellre gå online och själva Googla fram information när de hade ett konkret intresse eller behov av något. Så hela sättet att marknadsföra produkter och tjänster och t o m hur och var man annonserar ut lediga jobb har helt förändrats nu 10 år senare. 

HubSpot skapade en metodik och en mjukvaruplattform som hjälper företag att attrahera, engagera och vårda kunder - Inbound Marketing-metodiken. Det som nu hänt är att det blivit på exakt samma sätt när det gäller rekrytering - traditionella sätt som att annonsera i tidningar har nästan helt upphört, t o m har tidigare digitala jobbsökar-siter försvunnit för att Linkedin tagit över en så stor del av rekryteringsarbetet. Det gör alltså att Inbound Recruting och Inbound Marketing måste gå hand i hand i ditt företags digitala varumärkesarbete.

Idag använder redan tusentals företag runt om i världen inbound marketing för att hitta leads och kunder för att växa. Rekryteringsarbetet och jakten på de bästa talangerna har också förändrats så egentligen är Inbound Recruting en "blåkopia" på Inbound Marketing-strategin såväl som det taktiska arbetet.

 

 

Inbound Marketing-metodiken

Inound Marketing Methodology

Grafen ovan visar de fyra stegen inom Inbound Marketing. I rekryteringsvärlden används den på samma sätt men istället för att attrahera, engagera och göra kunder nöjda så är målet att attrahera, engagera och göra din kandidater och talanger intresserade och nöjda. 

Så lånat från inbound metodiken, ser du hur inbound recruiting metodiken använder de fyra stegen i en kandidats jobbresa, och interaktionen de kan ha med er som arbetsgivare under vägen till ett nytt jobb. 

Gratis Guide 8 steg för att skapa en Inbound Recruiting-strategi

Klicka här!

Inbound Recruiting Definition

Bild
Vad menas med Inbound Recruiting?
Vad menas med Inbound Recruting

Ledare för företag som går från "good to great" pratar aldrig om var utan om vem. De börjar med att få in rätt personer från början, och att få dem på rätt plats. Rätt personer med rätt inställning, attityd och vilja att vara en viktig del i företagets framgång och att vilja utvecklas, bidra och få både ansvar och befogenheter. 

Företagsledarna fortsätter följa den här disciplinen - först ta in rätt personer - sen riktningen - oavsett omständigheterna.

Ett bra team med ett mediokert uppdrag gör mer än ett mediokert team med en grym idé. Att fokusera på att attrahera rätt typ av personer kräver ett hårt arbete och tydliga insatser.

Hur attraherar man topptalanger?
För att attrahera talanger behöver ditt företags digitala närvara visa VILKA ni är och VARFÖR ni gör vad ni gör. Varje gång en potentiell talang möter ditt företags varumärke, vill du självklart att de ska komma ihåg vad ditt företag gör, varför det är viktigt och vad det är som gör det unikt. Detta behöver ditt företag införa i varje möjlig interaktion och i all kommunikation. 

Tro det eller ej, dina dröm-talanger är inte bara motiverade av pengar. De vill arbeta i en affärsmiljö som utmanar dem, har ett högre syfte och som har grymma medarbetare. Med en Inbound Recruting-Strategi kan du hjälpa kandidater att förstå om de kan vara de rätta för ditt företag likväl som att ditt företag kan fylla deras behov och passion! 


Med en inbound recruiting-strategi kommer ditt företag hjälpa kandidater att förstå om de är en "good fit" som kommer att passa in i ditt företag. Men också hur ditt företags verksamhet kan bidra till att uppfylla kandidatens passion och karriärmöjligheter. 

Så hur kommer ditt företag igång? Börja gärna med att ladda ner vår e-bok här nedanför.

Marketinghouse + Urvalet Executive är din partner
Marketinghouse + Urvalet Executive är din partner

Marketinghouse och Urvalet har genom våra båda företags långa erfarenhet av digitala strategier, rekrytering, Linkedin, talent management och employer branding satt ihop ett gemensamt affärsområde vi kallar Inbound Recruting. 

Vad vi tillsammans kan erbjuda:

  • Föreläsningar och workshops
  • Hjälp med att ta fram en gemensam strategi
  • Anlita oss som inhyrda inbound recruting-konsulter
Urvalet executive AB

Läs mer om vår samarbetspartner Urvalet som är ett talent managementföretag.

7 steg för att skapa en bra Inbound Recruting-kampanj

LADDA NER GRATIS HÄR