Vad är Inbound Marketing?

Inbound marketing är en metod för att attrahera, engagera och vårda kunder och ett sätt för ditt företag att erbjuda värde till dem och bygga upp ett förtroende för ditt företag. Allt eftersom tekniker ändras, bidrar Inbound till att göra affärer på ett humant och hjälpsamt sätt. Inbound är helt enkelt ett bättre sätt att sälja på och ett bättre sätt att serva dina kunder. För det som är bra för dina kunder bidrar till att vara bra för ditt företag så kommer ditt företag att växa starkt på lång sikt.

Inbound Marketing börjar bli ett allt mer känt begrepp i Sverige bland digitala marknadsförare. Med den här grymma metoden hjälper det ditt företag att fånga upp dina prospekts uppmärksamhet väldigt tidigt i den digitala köpresa. Sedan lotsas dem vidare mot ett avslut via digitala och sociala mediekanaler och taktiker. Det här är en strategi som verkligen levererar leads och taktiker som dina kunder kommer att älska.

Skärmavbild 2018-12-02 kl. 11.52.52


Inbound-metoden består av tre steg: attrahera, engagera och vårda kunder. Företag som gått "the inbound way" som vi, använder metoden för att bygga förtroende och trovärdighet och momentum mot de man på sikt vill göra affärer med. Det handlar om att addera värde i varje steg i dina kunders köpresa hos dig.

Från ett affärsperspektiv, representerar metoden tillväxtmöjligheter för ditt företag. För glada kunder ger energin som bidrar till tillväxt, antingen för att kunderna fortsätter göra affärer med dig eller för att de marknadsför ditt företag och era produkter/tjänster i sina nätverk. Men om du skapar kunder som inte är så nöjda, för du säljer till företa som egentligen inte är rätt för den typ av tjänster ni erbjuder eller att du lovar mer än du kan hålla och underlevererar, så kommer de definitivt int att bidra till din tillväxt.

När alla i ditt team är förenade kring inbound-tänket kan du företaget erbjuda en holistisk upplevelse för alla som interagerar med ditt företag, oavsett var de befinner sig i sin köpprocess.

Men...
Attrahera-stadier är inte bara marknads ansvar, engagera-stadiet är inte bara säljs ansvar liksom kundvårda är inte bara kundservice ansvar. För att skapa långsiktiga kundrelationer som håller och få kunder som stannar måste alla i ditt företag som har kundkontakter på hur just de kan bidrag i sammanhangen i alla tre stadier och fortsätta skapa förtroende på marknadaden för ditt företag.

Använda Inbound-metoden i marknadsföringssyfte

Som passionerad inbound marknadsförare som vi själva är, är ditt mål att attrahera nya prospekts till ditt företag, se till engagera e och bygga en digital relation längs vägen mot ett köp och därefter vårda dem individuellt. Du samarbetar tätt med säljteamet och kundtjänst/service-teamet för att hålla spinning effektivt och bidra till att företaget växer. Det är ett stort jobb och tufft men genom att helt satsa på inbound-metoden och Hubspots Marketing-Hub kommer de att se helt nya resultat och snabbare.

Outbound Marketing v/s Inbound Marketing

Glöm traditionell marknadsföring och reklam. Spendera inte pengar på att köpa in stora e-postlistor och göra stora oönskade massutskick till mottagare som inte är intresserade och sluta lägg pengar på printkampanjer som inte går att mäta och bara kostar pengar.  

Vad är Inbound Marketing

Med hjälp av Inbound Marketing hjälper vi ditt företag att fokusera på att öka den digitala närvaron. Att vara på rätt plats i rätt tid och i rätt kanal när dina potentiella kunder söker online efter ditt företag, dina tjänster, dina produkter eller lösningar som ditt företag tillhandahåller. Det fungerar helt enkelt bättre, är tids- och kostnadseffektivt och allt är mätbart! 

Varför ska du ändra strategi?

Jo, för dina kunder har helt ändrat sitt köpbeteende och köpresa idag. Oavsett om det är inom B2B eller B2C börjar nästan alltid resan på Internet. Genom att skapa en digital strategi och tidigt vara tillgängliga i de digitala och sociala mediekanaler som dina potentiella kunder använder när de söker efter en lösning på sina problem eller sonderar terrängen efter alternativa leverantörer  - kommer de om du gör detta rätt att kontakta dig istället för att du ska jaga dem.

Så varför ska du ändra strategi

Istället för att spendera hela din marknadsföringsbudget på att skapa uppmärksamhet för dem som inte letar efter information om er, spenderar du istället pengarna på att hamna "på skärmen" hos de som söker efter det som just ditt företag kan.

- I sin enklaste form hjälper Inbound Marketing dig att lättare bli hittad digitalt, få leads och avsluta fler affärer.

Det kräver att alla marknadstaktiker som e-postmarknadsföring, Content Marketing (innehållsmarknadsföring) och social media marknadsföring tillsammans arbetar mer effektivt som en riktig marknadsföringsmaskin för att öka antalet leads till ditt företag. Så snart du fått dina potentiella kunders uppmärksamhet hjälper Inbound Marketing dig att skapa enastående och utbildande upplevelser för dem genom att erbjuda dem affärsnyttigt innehåll och "mata dem" medan de går igenom sin personliga köpresa.