Vad menas med Inbound Recruiting
Inbound recruiting som också kan kallas rekrytings-marknadsföring bidrar till att skapa en professionell och trovärdig kandidatupplevelse genom innehålls- och marknadsföringsstrategier som bygger upp och förstärker ditt företags arbetsgivarvarumärke och hjälper företaget att skapa relationer med toppkandidater. Men den fungerar även utmärkt som strategi för att bygga en tidig digital relation med framtida kandidater långt innan det ens finns konkret lediga jobb.
Genom att använda Inbound marketing-metoden för rekrytering kan företag bygga en digital relation med både passiva och aktiva arbetssökande, engagera er i deras nätverk och skapa en bra och tydlig kommunikation till arbetssökande kandidater genom hela deras ansökningsprocessen.
Är du nyfiken på att veta mer, ladda ner vår guide
Låter definitionen Inbound familjär Hubspot som vi är partner till, bidrog till att etablera begreppet Inbound Marketing 2006 för att beskriva ett nytt sätt att jobba med digital marknadsföring. De insåg att det tidigare var annonsörer som hade kontrollen. Det började radikalt förändras för att potentiella kunder inte längre gillade traditionella "störande" marknadsföring utan ville göra köp-resan själva online och hitta information när de hade ett konkret intresse eller behov. Hela sättet att marknadsföra produkter och tjänster samt hur man annonserar jobb har helt förändrats.
HubSpot skapade en metodik och en mjukvaruplattform som hjälper företag att attrahera, engagera och vårda kunder - Inbound Marketing-metodiken. Det som nu hänt är att det blivit på exakt samma sätt när det gäller rekrytering där t. ex tidigare jobbsökar-siter försvunnit och Linkedin tagit över som rekryteringsplattform. Det gör alltså att Inbound Recruting och Inbound Marketing måste gå hand i hand i ditt företags digitala varumärkesarbete.
Idag använder tusentals företag runt om i världen Inbound Marketing för att hitta leads och kunder för att växa.
Rekryteringsarbetet och jakten på bästa talangerna har också förändrats så egentligen är Inbound Recruting en "blåkopia" på Inbound Marketing-strategin såväl som det taktiska arbetet.
Inbound-metodiken nedan visar de fyra stegen inom Inbound Recruting. I rekryteringsvärlden används den på samma sätt men istället för att attrahera, engagera och göra kunder nöjda så är målet att attrahera, engagera och göra din kandidater och talanger intresserade och nöjda.
Så lånat från inbound metodiken, ser du hur inbound recruiting-metodiken använder de fyra stegen i en kandidats rekryteringsresa, och interaktionen de kan ha med er som arbetsgivare under vägen till ett nytt jobb.
Huvuddelar
Innehållsskapande
Hur bra är ditt företag på att marknadsföra ert arbetsgivare-varumärke? Hjälp potentiellaarbetssökande att besvara olika frågor och visa upp en autentisk sida av ditt företag geno m att skapa innehåll som är värdefull för potentiella kandidater och skapar intresse och förtroende för företaget.
Livscykel-marknadsföring
Vad är oddsen på att en toppsäljare eller ingenjör söke ett av era jobb vid sitt första besök på er webbplats? Ganska låga. Tänk som en marknadsförare för att vårda relationer och hålla kontakten över tid
Multikanal-tänk
Arbetssökande och s.k passiva kandidater lär sig om ditt företag genom olika kanaler och plattformar. Möt dem där de är genom att ta ditt arbetsgivarvarumärke till dem.
Kulturdrivet
Varje företag har unika uppsättningar av värderingar och drivkrafter. Er företagskultur är en konkurrensfördel när det gäller rekrytering och bör vara det som styr era inbound-insatser
Vad kan vi hjälpa till med?
Vi har tagit fram olika tjänster som vi kan hjälpa till mig. Är du osäker på vad ni konkret behöver få hjälp så kontakta oss för en förutsättningslös diskussion.
Nulägesanalys och Strategi
Vi hjälper ditt företag att analysera er nuvarande digitala rekryteringsarbetet och skapar därefter en gemensam Inbound-strategi för HR och Marknadsarbetet.
Ladda ner Guide om Inbound RecruitingFöreläsningar och workshops
Lås oss komma och berätta för HR, Marknad och ledningen om hur just ditt företag kan satsa på Inbound Recruiting Vi genomför skräddarsydda och öppna föreläsningar och workshop
Nyfiken, kontakta oss idagInbound Recruiting-konsulter
Våra konsulter arbetar oftast retainer-baserat för företag som inte har varken en HR-funktion eller som en resurs i uppbyggnaden av inbound recruiting-arbetet, från själva strategin till taktik.
Prata med en expert hos ossInbound Recruiting med Hubspot
Visste du som arbetar med HR att just ditt företags marknadsavdelning kanske redan använder Hubspot för sitt Inbound Marketingarbete? Då kan du komma igång betydligt snabbare med Inbound Recruitingarbetet.
Prata med en av våra Hubspot-konsulterContent Recruiting Marketing
Låt oss hjälpa er att skriva innehåll till webb, bloggar, checklistor och sociala medier. Våra inbound recruitingkonsulter är experter på att skriva innehåll som konverterar potentiella potentiella talanger till jobbsökare och medarbetare.
Ta hjälp av recruiting marketing expertCode of Culture
En av nyckelframgångarna för att attrahera och behålla medarbetarna är att tydliggöra kulturen i företaget, värdegrund och vilken typ av medarbetare man vill ska arbeta i företaget. Vi kan t ex hjälpa er med en nulägesanalys, och ta fram er Styleguide och Code of Culture.
Ta hjälp av recruiting marketing expertLinkedin-support
Vi är sedan många år anlitade som Linkedin-konsulter. Vi hjälper med allt från att skapa en LinkedIn-strategi, till karriärsidor, lägga upp jobbannonser till workshops för chefer och ledare i ditt företag om social selling m.m.
Läs mer om våra Linkedin-tjänsterRekrytering
Vi som själva är experter på digital marknadsföring och har mångårig erfarenhet av att själva ha jobbat med det - vet vilka kompetenser och färdigheter som krävs idag i digitala marknadsföringsyrken. Vi har själva rekryterat medarbetare, Vi har lång och bred erfarenhet av både uthyrning och rekrytering av kompetens inom Inbound, Content, Influencer, Email, CRM, Social Media, PPC/SEO, Digitala Projektledare, Digitala Strateger, UX Designers, Growth Hackers och utvecklare.
Kontakta vår rekryteringskonsultVåra webinarer
Är du intresserad av att få information om när vi håller i våra webinarier (passar bäst för dig som inte finns i Stockholm för här har vi även seminarier). Då kan du anmäla ditt intresse här. Vi kommer då att mejla dig så snart vi satt nya datum.
Anmäl intresse för att delta i våra webinarer