Vad är Inbound Marketing?

 

Inbound marketing PILLAR

 

Innehållet i Inbound Marketing

Inbound marketing är ett marknadsföringsstrategi för att bygga en uppskattad kundresa.  Sär du och kunden slipper alla kalla samtal och gör så att kunden vill komma till dig istället för att du ska jaga efter kunden och behövas uppfattas med ord som: irriterande, jobbig eller störande. Du skapar helt enkelt värde till kunden som på sikt börjar engagera sig i ditt företag digitalt och på så sätt skapar förtroende för ditt företags kompetens att lösa deras problem

När man jobbar med Inbound marketing jobbar man med flera digitala- och sociala medieplattformar i sin strategi. Och oftast med verktyg är integrerade med t. ex Hubspot

Här nedan kommer vi gå igenom kort vilka olika delar inom inbound marketing vi kan hjälpa dig med och massor med information om dessa ämnen:

1. Inbound marketing förklaring
2. Begrepp inom Inbound Marketing
3. Vad ingår i en inbound marketingstrategi?
4. Inbound Marketingmetodiken
5. Skillnaden på Inbound markteting och outbound marketing
6. Använda Inbound marketing i marknadsföringssyfte
7. Så genererar du Inbound Leads

8. Inbound Marketing med Hubspot

 


Inbound Marketing förklaring

Inbound marketing är en metod för att attrahera, engagera och vårda kunder och ett sätt för ditt företag att erbjuda värde till dem och bygga upp ett förtroende för ditt företag. Allt eftersom tekniker ändras, bidrar Inbound till att göra affärer på ett humant och hjälpsamt sätt. Inbound är helt enkelt ett bättre sätt att sälja på och ett bättre sätt att serva dina kunder. För det som är bra för dina kunder bidrar till att vara bra för ditt företag så kommer ditt företag att växa starkt på lång sikt.

Inbound Marketing börjar bli ett allt mer känt begrepp i Sverige bland digitala marknadsförare. Vi har själva erbjudit kunder hjälp med inbound marketing sedan 2012 så vi lever och andas detta varje dag. Den här grymma metoden hjälper ditt företag att fånga upp dina prospekts uppmärksamhet väldigt tidigt i deras digitala köpresa. Sedan lotsas du dem med metodiken och taktikerna vidare mot ett avslut via webben, dina digitala- och sociala mediekanaler. Det här är en strategi som verkligen levererar leads och taktiker som dina kunder kommer att älska. Läs mer om Inbound marketing i vår blogg


Begrepp inom Inbound Marketeting

  • Inbound

Ordet Inbound har egentligen ingen bra översättning på svenska. Det betyder ju egentligen "inkommande". Så inkommande telefonsamtal, inkommande tåg etc känner vi ju till men när man beskriver de som "inkommande marknadsföring", så är det fortfarande otydligt för de flesta som inte är initierade inom digital marknadsföring, vad som menas. Så vi som arbetar med detta använder ändå ordet "inbound".

  • Inbound Recruting

Kallas också inbound recruitment, inbound candidate, recruiting marketing, inbound sourcingSyftet med den här metodiken är att engagera sig med och bygga upp en relation . med potentiella kandidater där företaget får en möjlighet att kommunicera sitt arbetsgivar-varumärke  (Employer Brand) och hur arbetstagares värdering av företag  (Employee Value Proposition). Det handlar om att definiera hela vitsen med ditt företag, vad som gör det unikt och vad det står för. Det visar den centrala anledningen till att  folk är stolta över och motiverade till att jobba just där, som t ex en inspirerande vision, eller en distinkt företagskultur.

  • Inbound Sales

Inbound Sales eller inkommande försäljning som det bör heta på svenska, är ett begrepp som inte är lika etablerat i Sverige än, men det är en säljmetodik som prioriterar behoven, utmaningarna, målen och intresset som varje potentielll köpare har. Istället för att fokusera på att hela tiden stänga affärer så snart som möjligt, jobbar vi inbound säljare med att möte kunderna där de är och då guida dem - inte pusha - genom en beslutsfattande process.  Lär mer om Inbound begrepp


Vad ingår i en inbound marketingstrategi?

En inbound marketingstrategi ska svara på HUR och VARFÖR. Förutom att ha ens strategi för att flytta fram leads i köpprocessen och där planera in olika aktiviteter brukar man inbom Inbound marketing prata om att man behöver ha  3-4 delstrategier som var och en det bör finnas en tydlig plan för att implementera:

Content marketingbild

1. Webbstrategi - (SEO, on/off page, konverteringsmöjligheter)
Här ingår bl a hur man får sin webbplats rankad på företaget viktiga sökord, hur kan kommer upp på Googles första sida. Hur ständigt arbeta med att få folk att hitta just ditt företag via olika kanaler, som sociala medier, blogg, andra siter, communities etc.  Det handlar även om att tekniskt på insidan av webben och gå igenom länkar, bilder metabeskrivningar. Men det handlar också om att analysera och sätta en strategi för hur du tar hand om dina kunder när de väl är inne på företagets webbplats, något många B2Bföretag missar, dvs vad kan ni erbjuda i innehåll så att de konverterar (fyller i någon form av formulär), så att ni får veta vilka besökare som är på plats

 

2. Social mediastrategi . ( Linkedin + Youtube är nyckelkanaler)
För t. ex ett B2B-företag är det viktigt att verkligen använda de kanaler där era kunder hänger när de söker svar på frågor, eller ni kan synas och skapa engagemang, Att finnas med i alla de stora kanalerna är inte
självklart utan sätt en nyckelstrategi. Vår rek är oftast att ha Linkedin, Instagram + YouTube) men i vissa fall även Facebook.Det gäller också att för valda kanaler optimera dem så att kanalerna är rätt uppsatta, beskrivningar, länkar, flikar, sökord etc är rätt. Samt en plan för hur och när ditt företag ska publicera innehåll (se content marketingstrategin).

3. Bloggstrategi

Att starta en blogg som B2B-företag kan för många verka konstigt. Men det är en av de första strategin vi oftast hjälper företag igång med. Varförf det?
Jo det är

  • Ger rätt använt gratis SEO - Google älskar blogosfären och om potentiella kunder söker svar och ni har en bloggpost om det rankas den oftast väldigt högt
  • Bör vara affärsnyttigt skriven, inte nyheter, inte sälj, utan tips, råd, trender, case, exempel. Samt att det ska gå att prenumerera på den
  • Skapar möjligheter för er att uppfattas som "thought leaders" - experter inom ert område och som uppskappas som utbildande och rådgivande
  • Ger leads, att bearbeta - dels om ni får prenumeranter på bloggen, men också ökad trafik från Google
  • Skapar bra underlag för at posta i era sociala medier

4. Content marketingstrategi

Den här strategin är hela essensen i ovan punkter. Dvs vilken typ av innehåll ska ni skriva på webben, i sociala medier och i bloggen. Men strategin ska också visa vilken typ av content:

  • texter
  • bilder
  • videos
  • live
  • whitepapers
  • infografik
  • kundcase


    Här bör även ingå en hashtagstrategi.


Beställ Guiden  Vad är Inbound Marketing nu


Inbound Marketing-metodiken?

Inbound Marketing är ett begrepp som blir allt vanligare i Sverige och är en metodologi som hjälper ditt företag att fånga upp dina prospekts uppmärksamhet. Med Inbound Marketing ökar du trafiken in till webben, konverterar leads och ökar antalet kunder Med Inbound Marketing ökar du trafiken in till webben, konverterar leads och ökar antalet kunder.

NY metodik (1)

Inbound Marketing-metodiken

Inbound Marketingmetoden beskrivet i Hubspots flywheel (nedan) fokuserar alltid på att sätta kunden i centrum. 
Det är här ditt företag i de tre faserna attrahera, engagera och vårda fångar upp deras problem och bidrar med kunskap, kompetens, tips och råd på ett hjälpsamt sätt och skapar förtroende längs köpresan. Och det slutar inte i en fas utan går runt och runt eftersom vårdade kunder troligen fortsätter att köpa, och utökar sitt engagemang i ditt företag. Inbound metodiken blogg för mer information

Flywheel svensk_inboundmarketing_Marketinghouse

 


Skillnaden på Inbound och Outbound marketing 

Outbound marketing slarvigt kallat Old School marketing, brukar vi referera till mer traditionell marknadsföring och analogt. Ex på det kan vara kalla samtal, köp av epostlistor och "kalla" kampanjer där man hoppas att folk svarar på erbjudanden, till print annonser, ställa ut på mässor m.m. Ibland kallar man det även störmarknadsföring eller marknadsföring där man "hamrar ut budskap och erbjudanden till en bredare massa och hoppas det är några som köper eller bokar möte etc. Med inbound marketing istället använder "magnetdragande" innehåll som är mer av affärsnyttiga inslag, tips, råd, checklistor, to-do´s, kundreferenser etc. Ex på det kan vara sociala medieinlägg, webinarier, tutorials som inte alls fokuserar på att sälja saker utan hjälpa dem förstå en lösning. Man brukar säga att man inte säljer utan hjälper kunder bli bättre på att köpa (nu eller senare).

Inbound är när man sakta men säkert värmer upp kunden och ger något av värde till kunden innan man förbereder för sälj. Det kan till exempel vara någon form av guide eller checklista som hjälper kunden i dess awareness-stage och ser till att kunden vet om ditt företag och kopplar det med något positivt innan man skickar någon form av säljkommunikation.

Läs mer om hur Inbound vs. Outbound påverkar ditt företag.

Klicka och se på den här videon som beskriver mycket av skillnaderna;
Inbound vs outbound marketing video Marketinghouse Hubspot

 


Använda Inbound marketing i markndsföringssyfte

Metod för att attrahera, engagera och vårda kunder och ett sätt för ditt företag att erbjuda värde till dem och bygga upp ett förtroende för ditt företag. Allt eftersom tekniker ändras, bidrar Inbound till att göra affärer på ett humant och hjälpsamt sätt. Inbound är helt enkelt ett bättre sätt att sälja på och ett bättre sätt att serva dina kunder. För det som är bra för dina kunder bidrar till att vara bra för ditt företag så kommer ditt företag att växa starkt på lång sikt.

Vi kallar det ibland för IKEA-strategin, dvs låt inte din besökare gå ut ur webbplatsen utan att ta med sig nåt affärsnyttigt (tänk Ikeas servetter, värmeljus och en korv utanför kassan, som typ alla köper oavsett om de inte köper nåt annat). Genom olika leadkonverterings-taktiker som identifierar exakt vem som är på besök på webbplatsen och vad denne är intresserad av är detta en del av de viktigaste delarna i inbound marketingmetodiken.

Bloggtips: Använda Inbound marketing i markandsföringssyfte

Lead_generation_kanaler-1

 


Så genererar du Inbound leads

Vad är inbound leadsgenerering?
Att få inkommande leads till sitt företags är något som alla säljare vlll ha och många marknadsförare jobbar hårt med att få in.

Vi har alla drabbats -oavsett om du är en privatperson eller är beslutsfattare i ett företag. Samtalet - från den där klämkäcka säljaren som tilltalar dig med förnamn och berättar att han är en lösning för dig (kallt samtal). Eller alla de epost-utskick du fått med meningslösa erbjudanden från företag du inte känner till och har en relation till (kalla utskick)! Dessa är båda exempel på outboundaktiviteter som inte funkade förr och inte heller idag 2022. Folk är trötta på att bli säljbearbetade.

Hur ska ditt företag gå tillväga för att generera inbound leads och vad kommer fungera för er? Läs mer om Första stegen till att generera Inbound Leads.

LP genererar leads (1200 × 628 px)

 


Inbound marketing med HubSpot

Inbound Marketing är något som blir allt mer uppmärksammat, och många behöver ett system som kompletterar verksamheten.
Med HubSpot så blir Inbound Marketing enkelt och smidigt; så att du kan fokusera på att hjälpa dina kunder istället för att oroa dig för tekniska saker.
HubSpot leder till:

- Effektivare säljprocess
- Smidigare kundresa
- Bättre kontroll och insyn i dina leads

Gratis guide för att läsa om hur du implementerar HubSpot: Inbound marketing med HubSpot

© Alla rättigheter förbehållna.